Erudycyjne rozpryski profesora Ryszarda Kasperowicza Drukuj
czwartek, 12 październik 2017
image_001.jpgJuż po raz dziewiąty Miejska Biblioteka Publiczna w Lublinie na Filii nr 2 ma szczęście organizować dla swoich czytelników cykl wykładów o sztuce i kulturze: „BOTTICELLOWSKIE ROZPRYSKI. Idea renesansu w dziejach sztuki”. Pierwszym otwierającym nową edycję dla słuchaczy, przybliżającym do źródła refleksji nad mechanizmem jej powstawania i krytyki kultury był profesor Ryszard Kasperowicz.
Prelegenta-wykładowcę erudytę zapowiadał, niestrudzenie zaangażowany w organizowanie wykładów otwartych z historii sztuki - spiritus  movens  tego przedsięwzięcia ze strony MBP-Dariusz Jóźwik.

Mistrz i uczennica:

prof. dr hab. Ryszard Kasprowicz (promotor pracy magisterskiej p. Izabeli) i Izabela Bartkowiak
fot. Jerzy Jacek Bojarski
image_021.jpgWarto wspomnieć, że swój wkład mieli w minionych latach  znakomici historycy sztuki, m.in. nieodżałowana, śp.  prof. KUL Małgorzata Kitowska-Łysiak  i  Bogu dzięk,i żyjący jeszcze prof. KUL Lechosław Lameński.
Biblioteka to nie uniwersytet, ale w oparach zgromadzonych ksiąg powiało niezwykła aurą  retoryki, sztuki dość powiedzieć dzisiaj na wymarciu, ale potężnym filarem kultury. To było widowisko, teatrum. Komunikacja słowna pomiędzy autorem-aktorem dzięki gestom i obrazom, operowanym głosem , a słuchaczami widzami zaiskrzyła. Środki proste: papier i flamaster bez multimedialnych pomocy. Jóźwik zapowiedział Kasperowicza entuzjastycznie sygnalizując jego drogę naukową i publikacje, zainteresowania, a jakże i nagrody. Kasperowicz to barwna i nietuzinkowa postać z listy tegorocznych wykładowców, uczeń śp prof. dr hab. Elżbiety Wolickiej- Wolszleger.
Z kolei zaś Jego uczennica, a  nasza pracownik MBP Filii nr 2 -Izabela Bartkowiak tak podsumowała wykład: Niejako na przekór tematyce tegorocznej edycji wykładów, prof. Kasperowicz wybrał postać Johna Ruskina, który w gruncie rzeczy był i, pozostając wciąż żywy w angielskiej kulturze, jest surowym krytykiem sztuki Renesansu - nudnej, powtarzalnej, wepchniętej w ciasny gorset konwencji całkowicie sprzecznych naturze.

Kasperowicz, zaczął cicho i skromnie,  ale kontynuował z werwą i dynamicznie. Odmówił użycia mikrofonu. Niekiedy zapowiadał, że wróci do tematu, ale już tego wątku nie poruszał. To było celowe budowanie dramaturgii wokół „Johna Ruskina i jego idei renesansu”. Przechadzał się od starożytnej Grecji po kulturę rzymską, od filozofii i poezji, do rzeźb i malarstwa. To wszystko z perspektywy Johna Ruskina - angielskiego pisarza, poety i artysta, najbardziej znany jako krytyka sztuki krytyka społecznego, którego książka Współcześni malarze (Modern Painters) przyczyniła się do popularności malarza  Wiliama Turnera  prekursora impresjonizmu - i ruchów prerafaelitów. Warto nadmienić, że obrazy Williama Turnera "malarza żywiołów", które  rzadko opuszczają londyńską Tate Gallery były obecne kilka lat temu w Muzeum Narodowym w Krakowie.
To był rewelacyjny początek wykładów, kto przybył ten skorzystał z erudycyjnej iluminacji słownej Kasperowicza.
Jerzy Jacek Bojarski
image_007.jpg
Dariusz Jóźwik
image_022.jpg
Iza Bartkowiak i Piotr Majewski
image_005.jpg
prof. Ryszard Kasprowicz
image_006.jpg
Iza Bartkowiak i Piotr Majewski
image_008.jpg















image_009.jpg
image_010.jpg
image_011.jpg
image_012.jpg
image_013.jpg
image_015.jpg
image_018.jpg
image_016.jpg
image_023.jpg
image_017.jpg

image_019.jpg







< Poprzedni   Następny >
Kopiowanie zamieszczonych materiałów i ich wykorzystywanie bez zgody autorów jest zabronione 2002 - 2010. Wszystkie prawa zastrzeżone Niecodziennik Biblioteczny.